Column in Webdesigner 48: Twintig columns later

Deze column is verschenen in Webdesigner 48, augustus 2012.
Bekijk de column ook in pdf-formaat.

Twintig columns later

Afscheid nemen is moeilijk en loslaten eng. Maar soms moet het…

O, wat was ik trots toen Webdesigner Magazine mij twee jaar geleden vroeg of ik elke maand een column voor ze wilde schrijven en o, wat moet ik nu slikken om te schrijven dat dit mijn laatste is. Ik kan het bijna niet over mijn hart verkrijgen en besef nu pas hoe moeilijk ik het eigenlijk vind. Want terugdenkend aan die twintig columns bekruipt mij het gevoel van loslaten. Loslaten is eng. Maar loslaten is ook vooruit kijken en afwachten welke nieuwe dingen op je pad gaan komen.
Een column schud je niet zomaar uit je mouw. Tenminste ik niet. Je wilt iets interessants melden, iets waar mensen over na gaan denken, iets van een heel andere kant belichten en soms (of het liefst) met wat humor. Bij mij gaat dat proces ongeveer als volgt.

Twee weken voor de deadline had ik een gevoel van ‘o ja, ik moet nog een column schrijven’. Dan werden mijn voelsprieten automatisch wat gevoeliger om inspiratie voor de column op te pikken. Zodra ik dacht een onderwerp te
hebben begon ik te schrijven. Niet meteen volzinnen, maar alles wat er in mijn hoofd opkwam zette ik op papier (wel in digitale vorm uiteraard), gedachten, woorden, wat zinnen, flarden tekst. Een week voor de deadline begon ik echt te schrijven. En dan komt er een moment dat je zo’n column even weg moet leggen. Even laten rusten, rijpen. Om een dag later er nog eens kritisch naar te kijken, te lezen, te laten lezen en te herlezen. Dan inleveren en twee weken wachten op het verschijnen ervan. Gelukkig kreeg ik eigenlijk altijd goede reacties en vooral de bevestiging ‘Jeuj! Mijn column wordt gelezen!’
Ik heb elf boeken geschreven en misschien dat je dan denkt ‘Och, zo’n column doe je dan toch even tussendoor?’ Maar het schrijven van een column is echt anders. Bij elke column ga ik ten strijde om de woorden in de juiste volgorde op papier te krijgen. En na de strijd een zucht van verlichting dat de strijd weer gewonnen is.

Ik schreef over HTML5 vs. Flash en dat het geen kwestie van winnen is. Niets verdwijnt zomaar, maar er vinden wel verschuivingen plaats. Ook schreef ik over wat een website zou moeten/mogen kosten en dat opdrachtgevers niet zo geheimzinnig hoeven te doen over hun budget (want als diezelfde opdrachtgever een auto gaat kopen, weet hij ook wat hij kan besteden). Ik schreef een column over nerds, t-shirts en vrouwendesign, waarbij er naar mijn mening nog veel te weinig wordt gekeken naar typisch mannelijk en typisch vrouwelijk design en dat vrouwelijke webdesigners wel eens overladen zouden kunnen worden met werk. Ik schreef columns over creativiteit, over schoonheid in webdesign en over de huidige informatie-overload en hoe jij als webdesigner daarop in kunt spelen. Ook het koesteren van inspiratiebronnen kwam aan bod en dat je moet uitgaan van je eigen kracht (en niet de regeltjes). Ik schreef, mede geïnspireerd door het Fronteers congres, over mooie dingen maken, kennis delen en aardig zijn en dat je wat vaker de bril van de bezoeker moet opzetten. Ik heb met regelmaat vooruit en teruggeblikt en in mijn vorige column ‘Ga je diepzeeduiken of blijf je lekker drijven?’ schreef ik over waarom het slim is om te specialiseren.

‘Preach what you practice’

En juist deze column heeft bij mij de knoop doorgehakt. Ook ik moet keuzes maken en onder het motto ‘preach what you practice’ (ja, dat lees je goed) ga ik het komende jaar alleen aan Prezi wijden. Niet dat ik hiermee webdesign uit mijn leven ban, want dat is onmogelijk, maar mijn focus gaat in ieder geval voor het komende jaar voor 100% naar Prezi. Want ook daar heb ik veel over te vertellen. Over de tool zelf natuurlijk, maar ook over de dingen die er mee samenhangen, zoals presenteren, creativiteit, inspiratie en mooie dingen maken. En daar is mijn in twintig jaar opgebouwde kennis erg  handig voor. Ik hoop dat ik je met mijn columns af en toe tot nadenken heb aangezet. Dan is mijn missie geslaagd. Ik sluit graag af met zeven van mijn webdesignquotes:

  • “Wie de filosofie van internet kent, kan betere websites bouwen.”
  • “Al eens geprobeerd een huis te (laten) bouwen zonder bouwtekeningen? Probeer dan ook geen website te bouwen zonder Internet Project Plan.”
  • “Wat de bezoeker gewend is op internet, is meestal het beste.”
  • “Inspiratie? Het is geen kwestie van naar de lucht staren en wachten tot er een briljant idee uit komt vallen.”
  • “Bouw een site voor bezoekers en niet voor de opdrachtgever.”
  • “Zorg voor mooi webdesign in combinatie met een goed functioneel ontwerp.”
  • “Kies een specialisatie en duik het diepe in.”

Tot ziens!

Dit artikel is gepubliceerd in Webdesign algemeen en heeft de tags , . Bookmark de permalink. Both comments and trackbacks are currently closed.