Column in Webdesigner 47: Specialiseren

Deze column is verschenen in Webdesigner 47, juni 2012.
Bekijk de column ook in pdf-formaat.

Specialiseren

Ga je diepzeeduiken of blijf je lekker drijven?

Veel webdesigners vinden het belangrijk om qua kennis veel in huis te hebben. Op die manier kunnen ze opdrachtgevers namelijk veel bieden. Van het ontwerp van de website, tot de complete techniek en de hosting. Het zogenoemde fullservice-idee. Voor de wat grotere internetbureaus werkt dat natuurlijk ook prima, want je kunt de taken verdelen over de verschillende mensen en ieder levert zijn of haar bijdrage.

Als ik aan aspirant-webdesigners vraag wat ze precies willen leren krijg ik vaak het antwoord “alles!”. Natuurlijk is dat een mooi streven en als je met webdesign begint is het ook slim om in alle disciplines te duiken. Want, zo redeneren veel webdesigners, als ik alles in huis heb, kan ik ook veel klanten bedienen. Dit klinkt logisch, maar helaas moet ik deze mensen uit de droom helpen. Waarom zou een opdrachtgever voor jou kiezen? Wat maakt jou bijzonder dat klanten voor jou kiezen? Dat je alle disciplines van het webdesign beheerst? Als je dat al lukt, zou dat inderdaad bijzonder zijn, maar helaas is het niet geloofwaardig. Het vakgebied webdesign is zo breed dat het zo goed als onmogelijk is om alles onder de knie te hebben én te houden. Want als je alles zou willen bijhouden, heb je waarschijnlijk geen tijd meer om te werken. Eigenlijk blijf je dan maar een beetje aan de oppervlakte drijven, niet wetend welke kant je op zult gaan.
Mensen redeneren vaak heel simpel: als je tien verschillende dingen doet, kun je nooit in al die tien dingen echt goed zijn. Als je maar één ding doet, dan moet je in dat ene ding wel erg goed zijn om je dat te kunnen permitteren. Oftewel, je bent een specialist. Als je durft te kiezen voor een specialisatie kan je dat veel opleveren:

  • Opdrachtgevers weten wanneer ze jou moeten inschakelen, want ze weten precies waar je goed in bent (want dat is maar één ding).
  • Mensen kunnen beter onthouden wat je doet en het daardoor makkelijker doorvertellen aan anderen.
  • Je expertise wordt steeds groter omdat je je werkgebied beperkt.
  • Je kunt meer vragen voor je diensten omdat je een specialist bent.
  • Je gaat samenwerken met andere specialisten wat weer nieuwe opdrachten kan opleveren.
  • En, mocht je dat interessant vinden, je zult eerder worden gevraagd voor presentaties.

Kies dus een specialisatie en duik het diepe in. Kun je goed ontwerpen? Doe dan alleen het design van websites en laat de techniek aan andere specialisten over. Ben je een kei in HTML5? Kies dan daarvoor. En als je het allerliefste WordPress-themes maakt, dan is dat jouw specialisatie. Ook zou je voor een bepaalde branche kunnen kiezen. Ik ken iemand die alleen maar websites voor advocaten maakt (wat waarschijnlijk ook nog eens een slimme branche is om te kiezen).
“Maar welke specialisatie moet ik dan kiezen?” zul je je misschien afvragen. Eigenlijk is dit redelijk eenvoudig. Kies vooral hetgeen je het allerleukste vindt, want dat is waarschijnlijk ook waar je het beste in bent.
Bovendien merken opdrachtgevers het echt wel als jij je werk leuk vindt en dat is alleen maar positief. “En als ik overal goed in ben?” Ook dan is het slim om een specialisatie te kiezen. Anders kunnen mensen namelijk nooit onthouden en doorvertellen wat je doet. Bedenk dat een ander jou in één zin moet kunnen aanprijzen. Bijvoorbeeld “Saskia weet alles, maar dan ook echt alles van HTML5” of “Marc kan jouw website perfect optimaliseren.”

Tot slot zul je je misschien afvragen hoe mensen weten dat jij die specialist bent die ze nodig hebben. Hier kun je perfect de sociale media voor inzetten. Schrijf blogs, start een LinkedIn-groep over je specialisatie of sluit je aan bij een bestaande groep. Maak een Facebook-pagina aan en publiceer regelmatig iets over je vakgebied. Op Twitter kun je vragen beantwoorden en op die manier laten zien dat jij een specialist bent. Wil je echt helemaal naar de bodem van de zee duiken? Schrijf dan een boek over je expertise. Maar doe dat wel alleen als je dat ook echt leuk vindt, anders eindigt je duikmissie ook op die zeebodem. Succes!

Dit artikel is gepubliceerd in Webdesign algemeen en heeft de tags , , , . Bookmark de permalink. Both comments and trackbacks are currently closed.

4 reacties

  1. Gepubliceerd 2012/06/10 om 14:50 | Permalink

    Ik vind dit ook moeilijk. Ik ben zelf grafisch ontwerper met als specialiteit webdesign. Zelf vind ik dat een webdesigner twee dingen goed moet kunnen: goed visueel ontwerpen (Photoshop/Fireworks) en die ontwerpen ook “gesliced” aanleveren in opmaakcode voor een programmeur/developer (“opmaak” behoort ook tot het vormgevingsdomein) De opkomst van html 5, jQuery en css3 hebben dat ook makkelijker en leuker gemaakt. Je hoeft je niet meer door bochten te wringen om bepaalde visuele effecten of vormgevingselementen op het scherm te toveren. En je “snapt” ontwerpen voor sites ook beter als je zelf ook codeert, lees: weet hoe een site technisch in elkaar steekt.

    Je zou kunnen beargumenteren dat een grafisch ontwerper ook niet zijn eigen ontworpen boeken drukt op een drukpers, maar je kan deze twee beroepen (grafisch ontwerper en webdesigner) eigenlijk niet zomaar over 1 kam scheren. Ze hebben overeenkomsten maar ook vrij unieke verschillen.

    We leven in een complexere wereld vandaag. Straatjeskennis of struisvogelgedrag houd hier geen rekening mee. Dan krijg je codeerders die zich afvragen “waarom een ontwerper een ontwerp als jpeg plaatje op rechthoekig ansichtkaart formaat heeft aangeleverd”. Of ontwerpers die codeerders als insecten aanstaren als die nerds het weer eens hebben over “verschaalbare vensters” en “hoe ziet deze pagina er dan uit als de bezoeker op “ja” heeft geklikt”

    Bovendien kan grensoverscheidende kennis ook tot unieke ontwerpen leiden. Ik heb laatst een boek ontworpen die, naar gelang verschillende omstandigheden, een andere vorm en functie aannam. Als je hem uiklapt en op tafel zet heb je een sculptuur, en als je hem oppakt en op bepaalde manier vouwt, heb je een boek die je gewoon kan bladeren en lezen. Dit hybride opbject had ik nooit bedacht als ik niet ook webdesigner was geweest. Een website ziet er ook telkens weer anders uit, het veranderd ook van vorm en functie naar gelang de omstandigheden (wat doet een bezoeker bijvoorbeeld met de site, en op welk apparaat is het te zien)

  2. Gepubliceerd 2012/06/10 om 15:57 | Permalink

    @David Dank je wel voor je reactie! En je hebt helemaal gelijk dat grensoverschrijdende kennis juist tot unieke ontwerpen kan leiden. Dat boek klinkt geweldig :-)
    Het probleem zit vaak niet in de vormgevers/ontwerpers/developers/programmeurs zelf. Want natuurlijk kun je meerdere disciplines beheersen en misschien vind je het ook gewoon leuk om met van alles bezig te zijn. Het probleem is dat opdrachtgevers dat vaak niet snappen. Dus vanuit het punt van de opdrachtgevers of vanuit commercieel oogpunt is vaak juist wel slim om één specialisatie te kiezen of om met één specialisatie naar buiten te treden.
    Want nieuwe terreinen ontdekken en je verdiepen in andere gebieden kan ik alleen maar aanmoedigen!

  3. Gepubliceerd 2012/06/11 om 13:10 | Permalink

    @Hedwyg: Dat is ook zo, het is voor een klant makkelijker om je te “plaatsen”‘. Zolang het maar geen snue beeld van een specialist oplevert.

    Ik kan s ‘nachts zwetend wakker schrikken ervan: Ik ben specialist in een keten, ik ben assistent van een andere assistent van een andere assistent. Die laatste assistent weet alles af van gipsbeugels voor langpootkanoeten. Ik sta onderaan de keten, want ik weet alles af van dat ene schroefje wat aan de linkeronderkant van die gipsbeugel gaat.

    Wat wel leuk is: ik sta binnen een bepaalde klantengroep bekend als heel goede “visualizer” en binnen een andere klantengroep als WordPresskenner. Deze twee groepen weten niets van elkaar af, en ik kan ze beide heel goed bedienen.

    Waarschijnlijk is mijn sterkste kant toch dat ik leergierig ben naar nieuwe zaken, met als achterliggende “bodem” dat ik aanleg heb voor ontwerpen (nogal wiedes, want ik ben daar ook het langst mee bezig)

    Als men over tien jaar zegt: ga naar David, die weet alles van verschaalbare websites in WordPress, dan heb ik een probleem, want over tien jaar is dat niet meer aan de orde.

    Ik heb het idee dat de mensen die succesvol zijn niet persee degenen zijn die ergens heel goed in zijn, het zijn eerder degenen die heel snel kunnen veranderen, of die schepen durven te verbranden.

    Hee, wel leuk zo, misschien moet ik ook een blog beginnen op mijn website :-)

  4. Gepubliceerd 2012/06/11 om 13:14 | Permalink

    @David Yeah! David, go for it! :-)