Column in Webdesigner 46: Uurtje, factuurtje

Deze column is verschenen in Webdesigner 46, mei 2012.
Bekijk de column ook in pdf-formaat.

Uurtje, factuurtje

Weet jij wat je per uur moet vragen?

De vraag ‘wat kost een website?’ levert altijd zeer interessante discussies op (zie mijn column in Webdesigner 30 van oktober 2010), maar dat geldt ook zeker voor uurtarieven. Want wat vraag je als webdesigner voor je diensten? Heb jij je uurtarief berekend uit de kosten die je hebt, de uren die je daadwerkelijk kunt maken en wat je wilt verdienen?
Vergelijk jij je als éénpitter met ‘de grote jongens’? Of heb je zomaar wat gekozen uitgaande van de uurtarieven van andere webdesigners die je online vindt? Ga je er net boven zitten omdat je jezelf beter vindt? Of ga je er net onder zitten omdat je meer klanten wilt? En levert dat dan eigenlijk wel meer klanten op? Welke overwegingen gaan allemaal door je hoofd bij het vaststellen van je uurtarief? Waarschijnlijk heel wat.

Tarieven die ik voorbij zie komen liggen tussen 30 en 150 euro per uur. Een factor vijf. Is het verschil in kwaliteit dan ook een factor vijf?

Veel webdesigners en developers breken hun hoofd over deze materie. Tarieven die ik voorbij zie komen liggen tussen 30 en 150 euro per uur. Een factor vijf. Is het verschil in kwaliteit dan ook een factor vijf? Of hebben de bedrijven of  mensen die hoge bedragen vragen ook vijf keer zoveel kosten? Allemaal interessante vragen die verschillend zullen worden beantwoord. Maar moeten we ons dit wel afvragen? Moeten we misschien niet een andere vraag stellen?

In de tijd dat ik zelf nog websites bouwde voor opdrachtgevers, werkte ik ook op basis van uren, maar ik vond dat eigenlijk nooit echt prettig. Want óf ze vinden je uurtarief te hoog óf je doet er te lang over. Ook moet je exact bijhouden hoeveel tijd je aan een project besteedt. En is uit het raam staren om nieuwe inspiratie op te doen ook werktijd? Een ander punt is dat een opdrachtgever toch altijd van tevoren wil weten wat het gaat kosten. Ook al weet je dat niet precies (en je kunt het ook niet altijd precies weten), er wordt wel naar gevraagd. Je kunt natuurlijk prima een marge inbouwen, maar het moet ook weer niet te veel afwijken, want dan ben je niet geloofwaardig. Overigens wil ik zelf ook van tevoren weten wat het gaat kosten als ik een opdracht laat doen. Als ik bijvoorbeeld een nieuw logo laat ontwerpen, maakt het mij eigenlijk niet uit hoe lang de vormgever daarmee bezig is. Ik wil weten dat ik iets goeds krijg en ik wil weten wat het kost. Al met al, willen de meeste opdrachtgevers een eindbedrag horen en wat is dan de waarde van het voeren van een uurtarief?

Tegenwoordig werk ik niet meer op basis van uren. En dat roept soms de nodige vragen en irritatie op. Zo had ik mijn  prijs gegeven voor het uitvoeren van een opdracht waarop ik de vraag kreeg wat mijn uurtarief was. Mijn antwoord was “ik heb geen uurtarief”. Dat ging er maar moeilijk in en werd niet begrepen. Er werden allerlei uurtarieven genoemd, maar ik bleef volhouden dat ik geen uurtarief heb. Ik wil namelijk graag iets goeds opleveren en de ene keer lukt dat
heel snel en de andere keer doe ik er drie keer te lang over. Maar dat is dan mijn risico en daar hoeft de opdrachtgever niet het slachtoffer van te zijn. Ook zouden opdrachtgevers niet het slachtoffer moeten zijn van de onkunde van sommige lieden. Want iemand die lui is of langzaam werkt of niet genoeg kennis heeft en dus langer bezig is, zou dus meer verdienen dan iemand die supersnel is en over alle kennis beschikt? Dat zou de omgekeerde wereld zijn. Maar dan zul je
misschien denken: “degene die zo goed is kan toch een hoger tarief vragen?” Dat klopt, maar het tarief dat hij (of zij) eigenlijk zou moeten vragen, is dan waarschijnlijk zó hoog dat hij weer veel te duur is of het is niet geloofwaardig dat deze expert een dergelijk project in zo’n korte tijd voor elkaar krijgt.

Een van de reacties die ik kreeg toen ik mijn stelling “Het gaat niet om aantal uren, maar om resultaat” voorlegde op Twitter, was: “resultaat is key, maar inzicht in uren is transparant en eerlijk.” Mijns inziens heeft het niets met eerlijkheid te maken. Want als je snel en goed werk aflevert, krijg je dus minder dan je zou moeten verdienen. Is dat eerlijk?

Reacties op deze column zijn uiteraard welkom (graag zelfs!).

Dit artikel is gepubliceerd in Webdesign algemeen en heeft de tags , , . Bookmark de permalink. Both comments and trackbacks are currently closed.

8 reacties

  1. Gepubliceerd 2012/05/04 om 12:35 | Permalink

    Ben benieuwd hoe je reageert als je een prijs noemt, en de klant voert gaandeweg “paar kleine aanpassingkjes” uit die ineens pak meer werk betekenen.. of de “nogdit-jes” ..

  2. Gepubliceerd 2012/05/04 om 13:25 | Permalink

    Helder en herkenbaar verhaal, Hedwyg. Ken je de insteek van Martijn Aslander al? http://www.martijnaslander.nl/files/Waardedenken_in_een_veranderde_economie.pdf

  3. Gepubliceerd 2012/05/04 om 13:37 | Permalink

    @vorige reactie: precies! Dan moet je toch met een tarief op de proppen komen. Ik offreer zelf afgepaalde projecten op fixed price, met daarbij een tarief voor aanpassingen en uitbreidingen. Zo heb je ook meteeen een goed wapen tegen scope creep :)

  4. Gepubliceerd 2012/05/04 om 14:16 | Permalink

    @Tom en @Hans Het blijft natuurlijk belangrijk goede afspraken te maken over het werk dat je doet voor een bepaalde opdracht en van te voren aan de klant duidelijk te maken hoe je werkt. Als je met een ‘fixed price’ werkt, zijn de ‘nogditjes’ gewoon ingebouwd, want je weet toch wel dat die gaan komen. Bovendien ervaar je het dan niet zo, want dan is het onderdeel van het project en wil je het graag goed afronden (ik in ieder geval wel).
    Als het om grotere aanpassingen en/of uitbreidingen gaat, kun je gewoon een nieuwe prijs afspreken. Zeker als het meer is dan een ‘nogditje’ (leuk woord!) is het zowel voor de klant als voor jou duidelijk dat je dat er niet even bij doet. En nee, je hoeft dus niet alsnog met een uurtarief te komen.

    @Wouter Ja, ik ken zéker de insteek van Martijn Aslander. Mooie document trouwens, die link :-)

  5. Gepubliceerd 2012/05/04 om 15:09 | Permalink

    Mijn ervaring is dat ook heel veel mensen niet weten hoeveel werk het is om een website op maat te bouwen, met name omdat sommige collega’s gewoon templates van bijvoorbeeld Joomla gebruiken en daarom een goedkoop pakket kunnen aanbieden.

    Hedwyg, reken je dan ook een vast tarief voor beheer en onderhoud van een website?

  6. Gepubliceerd 2012/05/04 om 15:27 | Permalink

    @Bernard Dat klopt, goed werk kost meestal veel tijd. En veel opdrachtgevers kunnen niet de techniek erachter beoordelen. Er zit nogal wat verschil in hetgeen wordt aangeboden (en daarmee zeg ik dus niet dat wat goedkoop is, slecht is).
    Voor beheer en onderhoud kun je ook prima een vast tarief hanteren, bijvoorbeeld via een abonnement per maand. Maar ik heb hiermee zelf ook lang met een uurtarief gerekend en dat werkt daarvoor vaak ook prima. Let wel, ik ben niet per definitie tegen een uurtarief, maar wel dat er alles aan wordt opgehangen.

  7. Gepubliceerd 2012/05/15 om 07:57 | Permalink

    Een eye-opener Hedwyg! Ik lees in je stuk precies hoe ik te werk ga. Ik had het alleen nog niet zo verwoord. Dank.

  8. Gepubliceerd 2012/05/15 om 20:32 | Permalink

    Goed te horen, Charlotte :-)