Column in Webdesigner 44: Op de pixel nauwkeurig

Deze column is verschenen in Webdesigner 44, maart 2012.
Bekijk de column ook in pdf-formaat.

Op de pixel nauwkeurig

Voor deze column had ik een paar onderwerpen op de plank liggen, maar toen ik onlangs op Twitter een conversatie had met @miss_bleu over ‘het leven als front-end developer’ en ze dat ene zinnetje zei, was het voor mij helder. Want het geloof van menig webdesigner en front-ender dat een website er in alle browsers hetzelfde uit moet zien, heeft grote impact. Of zoals @miss_bleu het zei: “alles voor je klant 100% in orde en gelijk willen hebben”. Want dan zeg je nogal wat: ALLES, 100% en GELIJK. Ga er maar aan staan. Geen wonder dat webdesigners wel eens gefrustreerd overkomen.
Overigens leggen front-enders deze eis vaak niet zelf op, maar komt deze van de opdrachtgever. Klanten willen namelijk in elke browser exact hetzelfde design, op de pixel nauwkeurig. Maar is deze eis wel reëel? Is het nodig? En is het eigenlijk wel slim om deze eis te stellen?

Want dan zeg je nogal wat: ALLES, 100% en GELIJK. Ga er maar aan staan.

Stel je voor, ik wil een vakantie boeken. Dan ga ik ga op internet eens rondstruinen op zoek naar een geschikte locatie. Ik ga naar Google, typ ‘vakantie Italië’ in en krijg meer dan genoeg hits. Als ik denk dat ik iets leuks heb gevonden, open ik die website in Opera, Safari, Chrome, Firefox en drie versies van Internet Explorer en ga ik controleren of het logo in al die browsers exact op dezelfde plek staat en of de kaders in alle browsers wel dezelfde afgeronde hoeken hebben. Ook let ik er natuurlijk goed op dat de teksteffecten in alle browsers hetzelfde werken en of de invulvelden er precies hetzelfde uitzien. Toch?
Nee, natuurlijk niet. Ik let er op of ze een leuk zwembad hebben voor de kinderen, of het strand dichtbij is, of er in de omgeving nog wat leuks te zien en te doen is. Hoever we moeten rijden of vliegen en wat het kost natuurlijk.

De enigen die meerdere browsers gaan openen om de website op de pixel te vergelijken zijn de klant zelf en de ontwikkelaar. Maar reëel is dat niet. Ook niet nodig en meestal niet eens slim. Een website bekijken door de ogen van een
bezoeker is voor veel webdesigners al moeilijk, maar voor opdrachtgevers vaak helemaal. Vaak hebben ze toch de eigen perceptie en wordt er te weinig nagedacht over die bezoeker. Terwijl het daar toch om draait, of zou moeten draaien.
Want wat is de meerwaarde van pixelperfect webdesign als dit veel meer code tot gevolg heeft, waardoor je code vervuilt, de website trager wordt en de website wellicht ook minder goed vindbaar wordt in de zoekmachines.
En wie ga je belonen met het mooiste design? Degenen die nog steeds Internet Explorer 6 gebruiken als browser? Waarom zouden ze dan überhaupt een reden vinden om te upgraden?

Begrijp me niet verkeerd. Ik vind design belangrijk. Maar een goede website belangrijker. Want je moet er natuurlijk wél voor zorgen dat er geen fouten voorkomen in de website, ook niet bij IE6. Het gaat om de ervaring. Als de gebruikerservaring van de website goed is, maakt dat ene pixeltje helemaal niets uit. Je moet dus blijven kijken naar al die browsers, maar dan wel met een andere bril. De bril van de bezoeker.
Gelukkig kun jij de opdrachtgever helpen ook deze bril op te zetten en beter naar de bezoeker van de website te kijken. Dus de volgende keer als jouw opdrachtgever erover begint dat zijn website er niet exact hetzelfde uitziet in die en die browser dan zeg je “dat klopt!” en dan begin je een mooi verhaal te vertellen: “Stel je voor, je gaat een vakantie boeken…”. Zou de opdrachtgever het snappen?

Dit artikel is gepubliceerd in Webdesign algemeen en heeft de tags , , , . Bookmark de permalink. Both comments and trackbacks are currently closed.

7 reacties

  1. Gepubliceerd 2012/03/18 om 00:18 | Permalink

    Leuk onderwerp! Het is inderdaad een veel besproken onderwerp die je als front-end developer vaak tegenkomt.

    Het is vaak realistischer om te stellen dat websites er in de modernere browsers pixelperfect uitzien (oa IE9), en dat het er goed / acceptabel uitziet in browsers ervoor (IE7-8).

    Echter komt tegenwoordig ook de iPad om de hoek kijken waarop de websites goed moeten werken. Dan ontkom je er vaak niet aan om toch aparte css-regels te maken die device-afhankelijk zijn.

    Het is inderdaad slim om te proberen de klant jouw bovengenoemde bril op te zetten en te kijken naar de usability / content van de website. Want wat maakt het een bezoeker uit of een submit-button 2 pixels breder is?

  2. Gepubliceerd 2012/03/19 om 10:14 | Permalink

    Dank je wel voor je reactie, Mike.
    Het gaat inderdaad niet alleen om browsers, maar natuurlijk ook om tablets en mobiles.

  3. Gepubliceerd 2012/04/04 om 14:43 | Permalink

    Mooi onderwerp en een discussie die ik wel vaker aan (moet) gaan met de klant.

    Ik denk dat pixel-perfect zelfs niet meer gewenst is. Belangrijkste is dat de content van je site op wat voor device, browser ook toegankelijk is en dat de basisfunctionaliteit werkt (dat je dus je kunt zien of ze daar een zwembad hebben en dat je door kunt klikken). Uiteraard wil je natuurlijk wel dat het er overal netjes uit ziet.

    In de praktijk merk ik ook dat steeds meer klanten er wel oren naar hebben; ze besparen tenslotte ook geld met het feit dat wij geen plaatjes hoeven te maken voor ronde hoekjes en ze zijn (zover dat kan) ook nog eens future-proof.

  4. Gepubliceerd 2012/04/11 om 00:20 | Permalink

    Heel mooi omschreven.
    En natuurlijk heb je gelijk dat het niet zo gek veel uitmaakt,
    maar ik kan er zelf gewoon niet tegen als het niet perfect is.

    #designertik

  5. Gepubliceerd 2012/04/11 om 11:24 | Permalink

    @Patrick Dank je wel voor je leuke reactie. Die ‘tik’ herken ik wel. Als je dat jezelf oplegt snap ik, zolang de opdrachtgever het je maar niet oplegt ;-)

  6. Yoni M.
    Gepubliceerd 2012/08/09 om 15:00 | Permalink

    Zeer interessante blog met veel stof tot nadenken. Vooral dit artikeltje heeft mijn visie veranderd. Ik had ook eerst de neiging om alles tot op de pixel perfect uit te werken in iedere browser. Maar het belangrijkste is uiteraard de ervaring die de bezoeker heeft en niet zozeer het uitzicht dat overal hetzelfde moet zijn. Dit is iets wat velen van ons uit het oog verliezen.

  7. Gepubliceerd 2012/08/09 om 20:05 | Permalink

    @Yoni Fijn dat ik een bijdrage heb mogen leveren aan jouw webdesigntoekomst :-)