Column in Webdesigner 43: Wat viel op in 2011 en wat brengt 2012?

Deze column is verschenen in Webdesigner 43, februari 2012.
Bekijk de column ook in pdf-formaat.

Wat viel op in 2011 en wat brengt 2012?

Bijna had ik deze column niet kunnen schrijven of was het op zijn minst heel lastig geworden. Mijn nieuwe jaar ging na een kwartier al mis. Knal! Vuurwerk tegen mijn oog. Schrik, paniek, maar gelukkig nét niet erin. Ik was wel meteen klaar met de feestelijkheden en vroeg me af of dit een voorbode was voor het verloop van 2012. Gelukkig ben ik niet bijgelovig en weet ik genoeg over statistiek dat de kans dat dit nog een keer gebeurt nihil is en kijk ik dus vrolijk 2012 in.
Zoals zo velen heb ook ik de behoefte even terug te blikken op afgelopen jaar en te bedenken wat het nieuwe jaar mij zal brengen. Ook in de column van een jaar geleden “Wat viel op in 2010 en wat brengt 2011?” deed ik dat. Toen schreef ik dat social media onverminderd populair zouden blijven, wat geen onverwachte uitspraak was natuurlijk. Alleen is niet Quora een nieuwe hit geworden, noch Google+, maar is toch vooral Facebook het leukste jongetje uit de socialmediaklas van 2011.
Dat het mobiele web in 2011 steeds belangrijker zou worden is een logisch gevolg van alle nieuwe devices waarover steeds meer mensen beschikken. En ook voor 2012 blijft dit natuurlijk hot.

Maar wat gaat 2012 ons nog meer brengen? Hier is mijn top drie:

  1. Als gevolg van het mobiele web en al die verschillende devices (laptops groot en klein, tablets, mobiele telefoons) is responsive webdesign iets wat jij als webdesigner zéker aandacht moet geven. Want je wilt natuurlijk niet voor elk device een andere website bouwen. Er is nog steeds maar één web en jij moet er maar voor zorgen dat een site goed te bekijken is op al die devices. Dus met stip op één: responsive webdesign.
  2. Op de tweede plaats staan bij mij HTML5, CSS3 en jQuery, al dan niet in combinatie met elkaar. De mogelijkheden van gelikte designs, mooie grafische effecten en indrukwekkende animaties zijn eindeloos, maar hebben ook een grote valkuil. Kun je je nog herinneren dat Flash populair werd? Dat Flash te pas en te onpas werd gebruikt voor allerlei dingen, ook waarvoor het niet was bedoeld? Tot vervelends toe? Pas op dat je niet in die valkuil stapt met HTML5, CSS3 en jQuery. Gebruik mooie effecten alleen als ze nuttig zijn en niet omdat jij zo graag wilt laten zien dat jij die techniek beheerst. Dat mag wel, maar dan graag op jouw labpage en niet op de pagina van je klant.
  3. En op drie een trend waarvan ik verwacht dat je die in 2012 zeker vaker zult zien: one page design. Dit is een ontwerp voor een website opgebouwd uit één pagina. Je navigeert door zo’n website door horizontaal te scrollen, verticaal te scrollen of beide. Doordat we steeds meer wennen aan touchscreens navigeren we hier ook steeds makkelijker doorheen en kan een one page website een bijzondere ervaring zijn. Overigens is one page design ook niet voor alle websites geschikt en zul je extra moeten nadenken over usability, laadtijd en vindbaarheid door zoekmachines. Benieuwd naar mooie voorbeelden? Google dan maar eens op ‘one page design’ en je komt mooie  voorbeelden tegen in overvloed.

Persoonlijk was 2011 voor mij een echt Prezi-jaar. Dat Prezi zó populair zou worden had ik stiekem wel gehoopt, maar zeker niet verwacht. En voor 2012 hebben we al weer leuke plannen. Ik hoef me dus zeker niet te vervelen. Webdesign zit in mijn ziel en krijgt ook in 2012 mijn aandacht. Sommige voorspellingen voor 2012 vanuit bepaalde oude culturen en huidige overheden zijn misschien niet zo rooskleurig, maar neem maar van mij aan: het wordt een fantastisch webjaar!

Dit artikel is gepubliceerd in Webdesign algemeen en heeft de tags , , , , , , . Bookmark de permalink. Both comments and trackbacks are currently closed.