Column in Webdesigner 42: Doen of juist laten waar je recht op denkt te hebben?

Deze column is verschenen in Webdesigner 42, december 2011.
Bekijk de column ook in pdf-formaat.

Doen of juist laten waar je recht op denkt te hebben?

Moet de naam van je bedrijf onderaan de nieuwe site van je klant komen te staan?

Onlangs kwam er iets op mijn pad waar je als webdesigner misschien niet zo vaak bij stilstaat of misschien wel nooit over nadenkt. Ik had een nieuwe website voor één van mijn klanten uitbesteed en bij de preview stond onderaan de website de naam van het bureau dat de website aan het bouwen was, met een rechtstreekse link naar hun website. Ook de naam van de vormgever stond er bij, maar mijn bedrijfsnaam was nergens te bekennen. Misschien niet raar dat een webbouwer zijn naam op een website plaatst, maar ik was hier zeer verbaasd over omdat het om de website ging van een van mijn klanten en mijn naam stond er niet eens bij. Als er dan al een naam moest staan, dan zou dat toch minimaal de naam van mijn bedrijf moeten zijn.
De vraag óf je überhaupt jouw bedrijfsnaam op de website van je klant moet plaatsen, leek mij voldoende denkvoer voor deze column.

Hoe groter de klant, hoe kleiner de kans dat je de naam van de webbouwer terug ziet op de website.

Het lijkt heel logisch om jouw bedrijfsnaam op de website van je klanten te plaatsen. Veel webdesigners doen dit volgens mij zonder nadenken en denken wellicht dat dit zo hoort. Maar als we kijken naar de grote jongens, dan ligt dat
toch even anders. Wat zien we op de website van de KLM, de ING of de NS? In ieder geval geen ‘gemaakt door’ of ‘webdesign by’ teksten. Niet op de homepage of vervolgpagina’s en ook niet in de broncode.
Het lijkt wel hoe groter de klant, hoe kleiner de kans dat je de naam van de webbouwer terug ziet op de website.

Hoe werkt dat bij andere communicatie-uitingen? Op een brochure, folder, poster of visitekaartje heb ik nog nooit de naam van de vormgever of drukker teruggezien. Nooit? Nee, dat is niet waar. Denk maar aan de gratis visitekaartjes van Vistaprint. En waarom denk je dat deze visitekaartjes gratis zijn? Precies! Omdat het logo van Vistaprint op de achterzijde van het visitekaartje staat. Met andere woorden: als jij reclame voor mij maakt, krijg je mijn product gratis. En zo werkt het ook meestal: voor wat hoort wat.

Dus als jij als webdesigner jouw naam op de website van je klant wilt plaatsen, zul je er iets tegenover moeten stellen. Of je geeft je klant hiervoor een gigantische korting of je betaalt er gewoon voor. Natuurlijk plaatste ik vroeger ook mijn bedrijfsnaam met link op de websites van mijn klanten. Maar toen ik daar over ging nadenken, vond ik het  eigenlijk raar en sindsdien laat ik het achterwege. Alleen als ik de website als vriendendienst maakte, zette ik mijn bedrijfsnaam er nog op.
Voor mij past dit in hetzelfde rijtje als webdesigners die paniekerig gaan doen als een klant naar een ander wil. Dan gaan ze ineens moeilijk doen over auteursrechten en dat soort dingen. Ze vragen bedragen voor het afkopen hiervan en de klant is stomverbaasd. De klant denkt “maar het is toch mijn website?” Juridisch gezien heeft de webdesigner wellicht gelijk. Als je iets ontwerpt of maakt, dan liggen de auteursrechten bij jou, maar is het ook ethisch?
Ik vind van niet.

Als de klant naar een ander wil, laat hem toch lekker gaan. En geef hem alle bronbestanden, wachtwoorden en wat hij nog meer nodig heeft gewoon mee. Want als de klant bij je weg wil, hou je hem toch niet tegen. En al dat geruzie om rechten, geeft je alleen maar negativiteit. Als een klant bij je weg wil, help hem hiermee zo snel en zo netjes mogelijk en besteed de vrijgekomen tijd vervolgens aan bestaande en nieuwe klanten en vraag je af waarom die klant bij je weg ging. Probeer er van te leren en je diensten te verbeteren. Ga uit van je eigen kracht en niet van de regeltjes die je misschien tégen je klanten kunt gebruiken.

Dit artikel is gepubliceerd in Webdesign algemeen en heeft de tags , , , , . Bookmark de permalink. Both comments and trackbacks are currently closed.

4 reacties

  1. Gepubliceerd 2011/12/19 om 21:54 | Permalink

    Hi Hedwyg,

    Ik ben het helemaal met je eens met betrekking tot afscheid nemen van klanten, maak zo snel mogelijk ruimte voor meer droomklanten! Dus help je klant er vooral bij en laat je helpen door feedback te vragen over het waarom van hun vertrek. Als je in de juridische sfeer gaat zitten, weet je zeker dat je naast geen klant, ook geen relatie meer overhoudt.

    De webdesigner of bouwer hoeft trouwens niet persé te vragen om z’n naam neer te zetten, in mijn geval was het andersom: ik heb hen gevraagd of ik het alsjeblieft neer mocht zetten. Dit omdat ik zoveel positieve feedback op m’n site kreeg én op de vormgeving, er werd me zo vaak gevraagd wie dat gemaakt had. Ik dacht: ik maak het mijn site-bezoekers makkelijk: ik zet het er gewoon bij. Ik heb verder geen deal gesloten of zoiets, dit leek me een win-win-win en daar hou ik van!

    Wat ik trouwens wel een x heb gedaan is m’n gadget (boekenlegger) voorzien van de naam van de vormgevers, in ruil voor het ontwerp ervan. In 1000 stuks direct in de doelgroep, is natuurlijk vreselijk interessant. Ik ben daar echter volkomen transparant over, waarom niet?

    Mijn conclusie is in elk geval: lekker laten… neem je klant serieus, ook als ie vertrekt!

    Met pure groet,
    Judith

  2. Gepubliceerd 2011/12/21 om 09:16 | Permalink

    Hoi Hedwyg,

    Interessant vraagstuk. De plaatsing van een verwijzing naar de bouwer en of ontwerper onder aan de site heeft mijns inziens sowieso te maken met welke afspraken je maakt. Indien de bouwer zonder dit te hebben afgesproken zijn naam onder de website zet, ook al is dat uit gewoonte dan zit deze uiteraard fout.

    Indien hier nog afspraken over gemaakt moeten worden, ontstaat er een interessante discussie. Zeker indien het maatwerk ontwikkeling betreft.

    “Dus als jij als webdesigner jouw naam op de website van je klant wilt plaatsen, zul je er iets tegenover moeten stellen. Of je geeft je klant hiervoor een gigantische korting of je betaalt er gewoon voor.”

    Als een consument een netjes afgewerkte Sony televisie wil, maar niet het logo en of modelnummer er op wil zien staan en Sony een maatwerk televisie moet gaan produceren waarbij ze dit voor je weg moeten laten, dan ben je in de wereld van de vast goederen juist meer kwijt.

    De grote jongens hebben vaak een interne eigen afdeling voor alle webproducties waardoor “made by KLM” niet veel toevoegt aan de website van de KLM. Ik kan me zelfs voorstellen dat als je een website ontwikkeld waarmee je uit strategisch oogpunt probeert uit te stralen dat je een grote jongen bent, omdat de website in house ontwikkeld is en er geen externe partijen bij komen kijken, dat je hier juist meer voor betaald.

    Los van deze vergelijking denk ik dat met een digitaal product op het internet het juist gezond is om te linken naar de partij die ergens verantwoordelijk voor is. In boeken en tijdschriften staat altijd vermeld wie er mee hebben gewerkt aan het product in kwestie. Ook al is dit in een colofon en niet op de voorpagina. Dit blog is hier ook een goed voorbeeld van. Bij deze reactie van mij staat mijn naam en een linkje naar mijn eigen website. Dank voor deze functionaliteit.

    Als backend developer is het al lastig om een portfolio op te bouwen. De consument is immers grafisch ingesteld en zal nooit een stukje code uit de portfolio aanwijzen en zeggen: “dat wil ik ook!” Een grafisch vormgever kan overal zijn eigen stijl achterlaten en je zou haast kunnen herkennen dat twee websites door dezelfde grafisch vormgever zijn ontwikkeld , net als bij een kunstschilder. Een backend developer zijn enige manier om zijn of haar eigen stempel ergens op te zetten of erkenning te krijgen voor werk is middels een link of vermelding.

    Mijn advies: Spreek van te voren goed af of en hoe er vermelding plaats gaat vinden van de bij de ontwikkeling betrokken partijen en laat de belangen bepalen waar het prijsverschil naar toe schuift ;-)

  3. Gepubliceerd 2011/12/23 om 15:09 | Permalink

    Hallo Hedwyg,

    Je column zet wel aan tot nadenken. Ik heb altijd mijn bedrijfsnaam toegevoegd in de footer, altijd in overleg met de klant overigens. Het toevoegen van je bedrijfsnaam en link in de footer draagt bij aan je ranking en dat is een reden waarom ik wel graag een link wil toevoegen aan een website van een klant.

    Daarnaast merk ik ook dat ondernemers bij mij aankloppen omdat ze eerder werk hebben gezien en zodoende bij mijn website uitkomen.

    Dus ik zie er wel een toegevoegde waarde in. Maar zeker altijd in overleg!

  4. Gepubliceerd 2012/01/09 om 12:12 | Permalink

    Hoi Hedwyg,
    altijd weer leuk om je column te lezen in de Webdesigner.
    Tja, of je je naam onder een website zet…..eigenlijk doe ik het altijd wel.
    Als ik een mooie website zie van iemand anders vind ik het altijd wel leuk om te kijken waar ‘ie vandaan komt. Vaak klik ik dan even verder.
    Bij mijn eerste opdracht heb ik er wel even over nagedacht, maar ik vergeleek een website met een boek en daar staat de uitgever ook op.
    Het gaat wel altijd in overleg met de klant, maar er is er nog geen geweest die er bezwaar tegen had.
    Je schrijft dat je eerst ook je link op de sites die je had gemaakt plaatste, maar dat je het toch wel raar vond toen je er over na ging denken. Maar waarom vond je het raar?
    Waar je het in je eerste alinea over hebt, vind ik wel raar. Jij hebt het maken van de site uitbesteed en degene die hem heeft gebouwd heeft zijn naam eronder gezet. Dat vind ik nogal brutaal van diegene!

    En over klanten die naar een ander gaan, dat moeten ze vooral zelf weten!
    Als ik een site niet alleen bouw maar ook neerzet bij een host, geef ik na afloop altijd alle ftp gegevens enz. aan de klant. Zodat ze niet aan mij vast hoeven zitten of voor het geval ik onder de tram loop, je weet maar nooit.
    Tot nu toe zijn klanten altijd teruggekomen als er iets gewijzigd of uitgebreid moest worden, maar zo niet, dan niet.